etusivulle
 

Sivustoon on linkitetty
Adobe pdf-tiedostoja.
Päivitä tarvittaessa
reader-ohjelmasi:
Adobe Acrobat Reader

Raskas liikenne osallisena onnettomuuksissa 448

Rekkaliikenteen onnettomuudet ovat uutisaiheina tihenevään tahtiin, määrät ovat kasvaneet ja seuraukset ovat lähes poikkeuksetta kohtalokkaita - sille "toiselle osapuolelle".

Nopeusrajoitus rekoille on kapeilla kyläteillä Viljakkalassa aivan sama kuin moottoriteillä. Urakan painaessa kuljettajan niskaan, ajetaan nykyisin maantiekuljetuksia poikkeuksetta ns. "nopeusrajoitinta vasten", eli käytännössä lähes 90 km tuntinopeudella. Kuvitelkaa mitä tapahtuu, kun puolen tien levyinen rekka tulee vastaan mutkaisella, jäisellä tiellä lumen pöllytessä - aurauspenkkojen ja vauhdin takia ei rekka varmasti pysty pysymään vain omalla puolellaan.

Näihin otsikoihinko haluavat kuntapäättäjät päädyttävän myös
Viljakkalan kyläteillä?

"Nainen ja kaksi miestä kuolivat kolarissa Juvalla"

Helsingin Sanomat, 3.3..2010

"Kolme ihmistä kuoli Juvalla tiistai-iltana rekan ja henkilöauton törmäyksessä.

Poliisin mukaan törmäys tapahtui, kun pohjoisesta kohti etelää ajanut rekka lähti heittelehtimään liukkaalla tiellä. Rekka ajautui vastaantulevien kaistoille ja törmäsi vastakkaisesta suunnasta tulleeseen henkilöautoon.

Kaikki uhrit olivat olivat henkilöautossa. Kuolleista kaksi oli miehiä ja yksi nainen."

Kolmen peräkkäisen päivän rekkaonnettomuusuutiset:
"Bussi väisti ojaan rekan perävaunua"
Aamulehti, 1.3.2007
"Rekat ja niiden välissä pyörinyt pakettiauto suistuivat ojaan Ikaalisissa "
Aamulehti, 2.3.2007
"Kaksi kuoli rekkakolarissa Varkaudessa "
Aamulehti, 3.3.2007

Talvikelien aikaan onnettomuudet ovat olleet lähes päivittäisiä. Suuret rekat nostattavat ympärilleen lumen tai loskan pyörteet, jotka haittaavat näkyvyyttä ja yllättävät tilanteet teillä päätyvät kohtalokkaiksi - aina yleensä sille pienemmälle osapuolelle.
Tässä lainauksia edellä luetelluista kolmesta uutisesta:

"...onnettomuuspaikka oli hyvin liukas..." "...rekan perävaunu oli lähtenyt heittelehtimään jo ennen huoltoasemalle kääntymistä niin, että rekan kääntyessä pihaan perävaunu tukki kokonaan vastaantulevan liikenteen eil bussin kaistan."

"...lumisade ja nollakeli liukastivat tien pinnan..."

"...turman sattuessa satoi räntää ja näkyvyys oli huono." "...perässä tuli rekka, joka osui kääntyvän auton kylkeen..."


"Rekoille saattuu onnettomuuksia aiempaa useammin"

Aamulehti, 12.2.2007

"Poliisi on huolissaan nopeuksista

Rekoille eli perävaunullisille kuorma-autoille sattuneet tieonnettomuudet ovat lisääntyneet alkuvuonna rajusti verrattuna viime vuoden lukuihin. Helmikuun 8. päivään mennessä mennessä oli tapahtunut jo 183 rekkaonnettomuutta, kun viime vuonna luku oli samaan aikaan 130, kerrotaan Liikkuvasta poliisista.

Poliisi on huolissaan varsinkin rekkojen nopeuksista viime aikojen liukkailla keleillä. Tietynlainen yleinen asenne näyttää olevan, ettei siellä satu mitään, sanoo komisario Ilkka Kantola.

" Näinä päivinä meidän partiomme kertovat, että kun rekka vastaan tulee, niin kyllä valtaosa kelistä riippumatta nopeudenrajoitinta vastaan ajaa. Rajoitin sallii nopeudeksi 88-89 kilometriä tunnissa."

Kelistä ja tiestä riippuen jopa 60-70 kilometriä voi kuitenkin Kantolan mukaan olla jo äärirajoilla.
--
" Oletetaan rekan massaksi sallitut 60 tonnia ja perheautolle 1,5 tonnia. Vaikka rekka pysytisi jarruttamaan niin, että sen nopeus on törmätessä vain 20 kilometriä tunnissa, on iskun vaikutus henkilöautoon sama kuin jos henkilöauto törmäisi esteeseen 126 kilometrin tuntinopeudella."

"Kaksi loukkaantui peräänajossa"

Tampereen Radion uutiset, 18.1.2007

"Kaksi henkilöä loukkaantui peräänajossa kolmostiellä Tampereen Portin kohdalla aamupäivällä.

Turmassa kuorma-auto törmäsi henkilöauton perään, ja pienemmän ajoneuvon kuljettaja sekä matkustaja loukkaantuivat. Heidät vietiin vammojen tarkistusta varten Hatanpään ensiapuun."

"Kehä I poikki rekan myrkkyvuodon takia"

Aamulehti 17.1.2007

"Tie on ollut suljettuna molemmista suunnista myrkyllistä ainetta kuljettaneen rekan vuodon vuoksi. Vuoto havaittiin kello kymmenen aikoihin. Pelastuslaitos eristi alueen. Vuodon syytä ei vielä tiedetä.
Myrkkyä pumpataan parhaillaan vuotavasta säiliöstä toiseen säiliöautoon. Poliisi ohjaa edelleen liikennettä kiertoteille. Asuintalojen evakuointiin ei ole ollut tarvetta.
Rekan kuljettaja sai aluksi vuotoa hieman tukittua. Samalla hän kuitenkin altistui roiskeille. Kuljettaja vietiin sairaalaan tarkistettavaksi, mutta hän ei loukkaantunut vakavasti.
Vuotanut aine on erittäin herkästi syttyvää butyyliakrylaattia. Ainetta oli rekassa 30 tonnia, ja sitä vuoti maahan yhteensä noin 500 litraa. Maahan on kaadettu imeytysainetta, mutta jos kaikki myrkky ei imeydy, maata joudutaan siirtämään pois kuorma-autolla."

Vipun huomautus: Myös asbesti on erittäin myrkyllistä.

Rekat saavat ajaa vastakin kesärenkailla"

Aamulehti 3.11.2006

"Raskasliikenne voi huristella kesärenkailla vaikka ympäri vuoden. Sillä ei ole talvirengaspakkoa. Liikenneministeriössä ei ole edes valmisteilla muutoksia nykyisiin rengassäädöksiin.
--
Raskaan kuljetuskaluston juuttuminen lumimyrskyssä pääteille sai muiden autoilijoiden kiukun kohoamaan tällä viikolla. Eikö rekoissa ole talvirenkaita, ihmeteltiin.
Liikenneministeriö ei ole huolissaan rekkojen sutimisista eikä jumittumisista. Tällä hetkellä ei ole vireillä mitään tiukennuksia rengassäädöksiin."

"Raskas liikenne on onnettomuusosapuolena yhä useammin"

Tamperelainen 23.02.2006

"Raskas liikenne on osallisena kuolemaan johtavissa onnettomuuksissa yhä useammin. Osittain ilmiö johtuu liikennemäärien kasvusta. Suomen teillä liikkuu aikaisempaa enemmän raskasta kalustoa.
Nokkakolarit ovat tyypillisiä kuolonkolareita. Jos esimerkiksi rekka ja henkilöauto törmäävät, onnettomuudessa syntyy aina pahaa jälkeä.
- Valitettavasti juuri vaarallisten nokkakolareiden osuus kasvaa, kun liikennemäärät lisääntyvät, sanoo Liikenneturvan tutkimuspäällikkö Sirpa Rajalin"

"Kuljettaja kuoli kuorma-autojen nokkakolarissa"

Helsingin sanomat 15.2.2006

"Yksi ihminen kuoli ja kolme loukkaantui kolmen ajoneuvon kolarissa Anjalankoskella tiistaiaamuna
Onnettomuus sattui Valtatie 15:llä aamukuuden jälkeen, kun Kouvolan suunnasta tullut jäteauto ja täysperävaunullinen kuorma-auto ajoivat rajun nokkakolarin. Autot törmäsivät jäteauton kaistalla. Myös jäteauton perässä ajanut henkilöauto osui kolarisumaan törmäyksen jälkeen...

...Onnettomuudelle ei ole antaa mitään järjellistä syytä, sanoo onnettomuustutkintalautakuntaa johtava ylikomisario Jari Strengell.

...Onnettomuus sattui 80-kilometrin nopeusrajoitusalueella pimeän aikaan. Pakkasta oli aamulla kolme astetta ja tien pinta liukas."

"Kaksi kuoli bussin ja rekan kolarissa Pyhtäällä"

Helsingin sanomat 6.2.2006

"Kotka. Kaksi kuoli ja seitsemän loukkaantui linja-auton ja autonkuljetusrekan törmäyksessä Valtatie 7:llä Pyhtäällä maanantaina iltapäivällä ennen kello kolmea.

Kolarissa kuolleet kaksi naista olivat Pohjolan Liikenteen pikavuoron kyydissä matkalla Kotkasta Helsinkiin. Linja-auton matkustajista loukkaantui lisäksi viisi, ja myös onnettomuusautojen kuljettajat saivat turmassa vammoja.
--
Jostain syystä vastaan tullut autonkuljetusrekka alkoi heittelehtiä, ja sen perävaunu osui linja-auton kylkeen."

"Vakavimmat vahingot kevyemmän ajoneuvon kuljettajalle ja matkustajille sekä polkupyöräilijöille ja jalankulkijoille"

Esitelmä ensimmäisillä Liikennelääketieteen ja turvallisuuden päivillä
Imatralla 2-3.2.2006

Sirpa Rajalin, Liikenneturva
Raskas ammattiliikenne - turvallisuuden nykytila

"Tuhoisimpia onnettomuuksia tieliikenteessämme ovat sellaiset onnettomuudet, joissa raskaat ajoneuvot ovat osallisina. Vakavimmat vahingot koituvat tavallisesti toisena osapuolena olevan kevyemmän ajoneuvon kuljettajalle ja matkustajille sekä polkupyöräilijöille ja jalankulkijoille.
--
Raskaan liikenteen vahingoissa vammat koituvat erityisesti muille kuin raskaan liikenteen kuljettajille. Kuorma-autossa itsessään kuolee 6 %, polkupyöräilijöitä 7 % ja jalankulkijoita 10 %. Suurin osa menehtyy henkilöautossa (64 %).
--
Huomattava osa kuolemaan johtavista nokkakolareista tapahtuu yhteenajoissa, joissa toinen osapuoli on raskas ajoneuvo.
--
Henkilöautojen keskinopeudet ovat viimeisen kymmenen vuoden aikana olleet noin 91 - 92 km/h ja kuorma-autojen 85 km/h. Kuorma-autoilla on 80 km/h nopeusrajoitus ja autoissa nopeudenrajoitin. 30 automaattisesta mittauspisteestä laskettu raskaan liikenteen nopeusjakautuma osoittaa, että raskaan liikenteen tyypillinen nopeus maamme päätieverkolla on 87 - 88 km/h eli juuri se nopeus, mihin nopeudenrajoittimet on säädetty. Ajetaan nopeudenrajoittimia vastaan.
--
Puolet ajoneuvoista oli kunnossa (49 %:ssa ajoneuvoista ei ollut vikoja). 16 %:ssa viat olivat sellaisia, ettei ajoneuvoa hyväksytä katsastuksessa ja 5 %:ssa viat olivat niin vakavia, että niistä seuraisi ajokielto ja sakko. Nykyisin EU-säädökset edellyttävät tienvarsitarkastuksia, joista on raportoitava EU:lle. Ajoneuvohallintokeskuksen tietojen mukaan vuonna 2003 - 2004 tehtiin noin 10 000 tarkastusta. Vikoja havaittiin kolmanneksessa tarkastetuista ajoneuvoista. Yleisimpiä olivat jarruviat (40,9 %).
--
Raskas liikenne on osallisena kuolemaan johtavissa onnettomuuksissa enenevästi."

"Muuttuvat jätteenkuljetukset tienpidon haasteena"

Tiennäyttäjä 4/2005 (Tiehallinto, Tie- ja liikennealan ammattilehti)

"Jätteenkäsittelylaitokset, joilla ei suoriteta jätteen loppusijoitusta, ovat yleensä sijoittuneet raskaalle liikenteelle oivallisille teollisuusalueille. Sen sijaan jätettä loppusijoittavat jätteenkäsittelykeskukset ovat usein liikenteellisesti haastavimmilla paikoilla, alempiluokkaisten teiden varsilla. Raskaan liikenteen lisääntyminen ja kuljetuskaluston suurempi koko on heikentänyt näillä alueilla kevyen liikenteen kokemaa turvallisuutta ja jätteen kuljettajien kokemaa tien palvelutasoa erityisesti talvisin."
.

449
Valokuvat kevättalvelta 2006 Viljakkalasta Hirvilahdentieltä, noin kilometri aiotusta kaatopaikasta. Tämän reitin on Toivonen Yhtiöt Oy esitt�nyt "rekkaliikenteelle parhaana reittinä"
450
Kuva on tietokonemanipulaatio ja sellaisena suuntaa-antava. Rekat ja ihmiset lisätty kuvankäsittelyllä
sivun alkuunsivun alkuun